Yksi Pablo Picasson elävistä lausahduksista kuuluu: ”Monet ihmiset sanovat, etteivät he pidä taiteestani, koska eivät ymmärrä sitä. No, minä en ymmärrä kiinan kieltä eikä se tarkoita, ettenkö pitäisi siitä”.

Katsoin 2018 keväällä National Geographicin 10-osaisen tv-sarjan Genius: Picasso. Nuorta Picassoa esittää Alex Rich ja vanhempaa Picassoa tähdittää Antonio Banderas. Sarjaa kuvattiin muun muassa Malagassa. Sarja laukaisi lopulta haluni tutustua Picassoon taiteilijana ja hänen taiteeseensa.

National Geographicin sarja Genius: Picasso, näyttelijä Antonio Banderas

Pablo Picasso ( 25. lokakuuta 1881, Málaga – 8. huhtikuuta 1973 Moygins, Alpes-Maritimes, Ranska) ilmaisi itseään maalaamalla, veistämällä, keramiikalla sekä kirjoittamalla näytelmiä.

Picasso on kuuluisa ainutlaatuisesta ja vangitsevasta taiteestaan. Mutta taiteilijaan liittyy paljon muutakin; hänen sielunsa oli täynnä maalaismaista kansanmiestä, hän loi ympärilleen boheemielämää, hän oli suuri egoisti, nero, ateisti ja monimiljonääri.

Casa Natal Picasso – Picasson synnyinpaikka

Synnyinkoti sijaitsee Plaza de la Mercedissä, Málagan historiallisen keskustan ydinalueella. Kotitalo on Picasson jälkeläisten, sukulaisten ja kaupungin yhteisen Fundación Picasso-säätiön ylläpitämä museo ja pääkonttori. Museo on nimetty yksinkertaisesti Picasson synnyinpaikaksi. Se on ollut virallinen perintökohde vuodesta 1983 lähtien.

Museo Casa Natal-museossa on Picasso-kuvien ja keramiikan on nähtävillä hänen graafista taidetta ja kuvitettuja kirjoja. Museossa esitellään millaista oli taiteilijaperheen yläluokkainen elämä.

Näyttelyyn voi tutustua informatiivisella audio-oppaalla, opastuskielenä espanja, englanti, saksa jne.

Suuren taiteilijan synnyinkotiin tutustuminen antaa Málagan vanhalle kaupungille erityisen ”picassomaisen” syvyyden.

Museo Casa Natal-museon toimii kesällä 2019 osittain väliaikaisessa tilassa, Plaza de la Merced 11-12. Toiminnot siirtyvät takaisin Museo Casa Nataliin lokakuussa 2019.

Väliaikaisen tilan sisäänkäynti ja Picasson, Jarrón negro con calavera,  Musta maljakko ja kallo, 20.6.1946

Poikavauvan syntymä ja varhainen nuoruus

Doña Maria Picasso de Ruizin synnyttämä poikavauva ei liikahtanutkaan. Vauvan luultiin syntyneen kuolleena. Pablon isän nuorempi veli, tunnustettu lääkäri Don Salvador huomasi vauvan olevan elossa. Hän puhalsi sikarin savua vauvan sieraimiin ja näin vauva tuli maailmaan raivosta huutaen ja irvistellen. Pikku Pablosta taisi tulla tuosta hetkestä alkaen elinikäinen nikotinisti – jos myöhäisempiin valokuviin on uskominen.

Kasteessa vauva sai nimen: Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruíz y Picasso. Hänellä oli yhteensä 23 nimeä.

Nimen lopussa on Cipriano ja Santísima Trinidad – Kaikkien Pyhin Kolminaisuus – osoittamassa, etteivät nimen antajat ”tämän pidemmälle enää kykene”.

Picasson piirtämisen lahjat huomattiin jo nuorena. Pablon ensimmäinen sana oli ”piz”, joka on lyhennelmä sanasta ”lápiz” (suom. lyijykynä). Pablon isä oli José Ruíz y Blasco, taidemaalari ja piirustuksen opettaja. Kun Pablo täytti 13, hänen isänsä lopetti maalaamisen tajuttuaan pojan olevan häntä parempi.

Picasson lapsuudenkodin ”taiteilijakulmaus” tarvikkeineen”

Picasson perhe muutti vuonna 1895 Barcelonaan, missä isä oli saanut paikan taidekoulun opettajana. Pablokin aloitti siellä opinnot, mutta vaihtoi vuonna 1897 arvostettuun Madridin taideakatemiaan. Oman ateljeensa hän avasi Barcelonaan 16-vuotiaana.

Barcelonassa Picasso pääsi taiteilijapiireihin. Hän piirsi paljon, etenkin katu- ja kahvilanäkymiä, härkätaisteluja ja ystävien muotokuvia. Picasso signeerasi taulunsa nuorena ”P Ruíz”, mutta 2-kymppisestä lähtien ” Pablo Picasso”. Hän halusi erottua taidemaalari-isästään.

Tärkeitä lapsuuden paikkoja

Synnyinkodin edustalla Plaza de la Merced-aukiolla on paikka, missä kaikki turistit löytävät makean hymyn – penkillä kun saa istua tovin mestari Picasson patsaan vieressä.

Pablon leikkipaikkana oli Plaza de la Merced-aukio ja siltä alkava Calle Granada-katu. Kadulla sijaitsee Parroquia de Santiago-kirkko, missä Picasso kastettiin.

Calle San Agustín oli Picasson elämässä monin tavoin keskeinen paikka. Päiväkoti, jota hän kävi sijaitsi kyseisellä kadulla. Picasson isä José Ruíz Picasso työskenteli kuraattorina saman kadun varrella sijainneessa kaupunginmuseossa. Nuoren Pablon koulu Colegio de San Rafael sijaitsi myös Calle Comedias-kadulla.

Nuori Picasso peri isältään kuvataideopettaja José Ruíz y Picasso vahvan ihannoinnin härkiin ja härkätaisteluihin. Plaza de toros de La Malagueta-härkätaisteluareena oli yksi suosikkipaikoista. Härkä ja hevonen ovat tärkeitä espanjalaisessa kulttuurissa ja näiden hahmot näkyvät myös Picasson taiteessa.

Kaksi härkäkuvaa ovat otos Picasson laajasta Picasson härkä-sarjasta

Yksityiselämä

Picasso oli naimisissa kahdesti ja sai neljä lasta kolmen naisen kanssa. Picasson kuuluisuus ja lahjakkuus houkutteli kauniita naisia.

Suurin osa Picasson maalauksista ja piirroksista esittää naisia, yleensä hänen silloisia vaimoaan tai rakastettuaan. Picasso käytti naisia etenkin taiteellisena kimmokkeena, ja eri naiset liittyivät hänen taiteessaan tiettyihin tuotannon kausiin.

Hänellä oli useita rakastajattaria ja usein käynnissä oli kaksi suhdetta rinnakkain, vanha ja uusi. Kun Picasso vaihtoi naisen, vaihtui samalla kaikki muukin hänen elämässään: ympäristö, talo, ystävät, joskus jopa koirakin.

Pablo Picasso on sanonut: ”Valitettavasti – tai ehkä onnekseni – minä tarkastelen asioista rakkauden prisman läpi”. Hän tarvitsi naisia kuten ilmaa. Naiset pitivät yllä hänen lahjakkuutensa liekin ja samalla naiset neron uhriksi jouduttuaan paloivat tuhkaksi kuin halot konsanaan1.

Picasson tuotantokaudet

Picasson taiteellinen tuotanto jaetaan seitsemään eri kauteen: sininen kausi (1901–1904), vaaleanpunainen eli ruusunpunainen kausi (1904–1906),  afrikkalaisvaikutteinen kausi (1906–1909), analyyttinen kubismi (1909–1912), synteettinen kubismi (1912–1914), klassinen ja surrealistinen kausi (1918–1945), myöhäistuotanto (1945–).

Picasson ensimmäinen julkisesti esillä ollut teos oli Ensimmäinen ehtoollinen (1896), jonka hän maalasi Barcelonan suureen taidenäyttelyyn.

Picasson vahva persoonallinen taide vaikutti taiteen uusien suuntausten syntyyn. Hänen tuotannossa on nähtävillä kaikki 1900-luvun suuntaukset.

Picasso oli erittäin tuottelias 78 vuotta kestäneellä taiteilijaurallaan. Hän maalasi noin 13 500 taulua, teki 100 000 piirrosta ja grafiikkatyötä, noin 300 veistosta ja keramiikkatyötä sekä lukuisia kirjankuvituksia.

Picasson 90-vuotissyntymäpäivän kunniaksi esiteltiin Louvren isossa salissa kahdeksan hänen teostaan. Hän on ainoa elävä taiteilija, jolle tämä kunnia on suotu.

Picasson teoksia varastetaan maailman eniten. Yli 1 100 hänen teostaan on merkitty varastetuksi tai kadonneiksi.

Picasso eli suurimman osan elämästään Pariisissa, mutta kieltäytyi hänelle tarjotusta Ranskan kansalaisuudesta. Hän piti itsenään espanjalaisena ja málagalaisena.

Pablo Picasso kuoli huhtikuun 8. päivänä vuonna 1973 kotonaan Etelä-Ranskassa Mouginsissa 92-vuotiaana. Häntä jäi suremaan leski (Jacueline Roque), neljä lasta (Paolo, Maya, Claude ja Paloma) sekä kuusi lastenlasta.

Museo Picasso Málaga

Calle San Agustín 8:ssa varrella sijaitsevaa Málagan Picasso-museosta on parin sadan metrin päässä Plaza de la Mercediltä. Upea 1500-luvun Palacio de Buenavista-palatsi on täynnä 1900-luvun suuria taideteoksia. Museossa voi tutustua Picasson alkuperäisteoksiin sekä jatkuvasti vaihtuviin taidenäyttelyihin. Näyttelykierrokselle saa informatiivisen audio-oppaan; opaskielenä muun muassa espanja, englanti, saksa jne.

Palacio de Buenavista-palatsin ala-aula

Sesonkiaikana Picasso-museo on niin suosittu, että sisätiloista jono jatkuu ulos kapealle kävelykadulle. Ihmiset odottavat sen enempää hötkyilemättä vuoroaan.

Kuvakooste Picasso-museosta

kuva 1: La Familia-sarjaa (v. 1970),  kuva 2: Bodegón con cabeza de toro , kuva 3:La Llorona, 1937

 

kuva 1: Desnudo acostado 1967, kuva 2: Mujer sentada en un sillón rojo 1932, kuva 3: Las Meninas on sarja 58 maalauksesta, jotka Pablo Picasso maalasi v.1957.

Alastomia naisia ja eroottisia kuva-aiheita Picasso maalasi hartaasti. Aiheisiin liittyi myös vahvasti Minotaurus.

kuva 1: Picasson Bodecón con minotauro y peleta (1938), kuva 2: Minotauro acariciando con el hocico la mano de una mujer dormida, v.1938

Uusi nainen taidesuunnan vaihtajana

Picasso oli muuttanut Barcelonasta Pariisiin keväällä 1904. Syksyllä 1904 hän tapasi Fernande Olivierin, ensimmäisen todellisen rakkautensa. Tämä suhde näyttäisi aloittaneen myös uuden vaiheen hänen taiteessaan. Teoksessa Pari (1904) värit muuttuivat vaaleammiksi ja sinisen kauden apatia pehmeni. Teoksen mieshahmossa on Picasson omaan elämään liittyviä piirteitä, jotka näkyvät useissa 1904 syntyneissä teoksissa.

Pari, vuodelta 1904

Picasson voimakkaat tunneilmentymät, esimerkiksi, rakkaus, turhautuneisuus, masennus, vaikuttivat hänen tyylisuuntausmuutoksiinsa. Persoonana värikäs ja vaikea henkilö, mutta taiteilijana hän oli kuningas.

 Avignonin naiset

Avignonin naiset maalausta (1907) pidetään ensimmäisenä kubistisena teoksena. Maalaus mullisti koko1900-luvun taiteen esittäessään kohteet samanaikaisesti useasta eri tarkastelupisteestä ja raivatessaan siten tietä uudelle tyylisuunnalle, kubismille.

Kubismissa vartalo piirrettiin kolmena yhteenliitettyinä pintoina. Picasso suurenteli ja rikkoi mittasuhteita ja muodot muuttuvat geometrisiksi kuvioiksi.

Maalauksessa ideaalisen alastoman naisen kuvaustapa rikottiin eikä siitä välittynyt aistillista, vaan hyökkäävä ja päällekäyvä eroottisuutta. Tätä pidettiin omana aikanaan hyvin hämmentävänä.

Avignonin naiset – maalaus sijoittuu Barcelonan Avignon-kadulle, jonka varrella oli runsaasti merimiesten suosimia bordelleja.

Avignonin naiset, v. 1937

Guernica

Guernica on toinen hänen mestariteoksistaan. Maalaus valmistui Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1937. Maalaus kuvaa pienen baskikaupungin pommitusta huhtikuussa 1937, jonka suorittivat Espanjan kansallismielisten puolella sotineet natsi-Saksan ja Italian ilmavoimien yksiköt.

Francon johtamat kansallismieliset kiistivät koko pommituksen ja pyrkivät peittelemään sen tuhoja vuosikymmenten ajan. Myöskään sodan jälkeen natsi-Saksassa julkaistu Legion Condoria käsittelevä kirjallisuus ei mainitse Guernicaa eikä sen pommitusta.

Maalaus oli Picasson sodanvastainen mielipideilmaus valtaan päässyttä kenraali Francoa kohtaan. Picasson toivomuksesta maalaus palautettiin Espanjaan vasta vuonna 1981, kun kenraali Francisco Francon diktatuuri oli päättynyt ja maalle ole säädetty demokraattinen perustuslaki.

Malagan kaupungin arvostus Picassoa kohtaan ilmenee myös, että Calle Huerto del Conde- kadulla on mestarimaalauksesta Guernicasta kopio katutaideteoksena. Museo Casa Natal-museossa ulko-ovelta käännytään oikealla ja jatketaan katua ylöspäin.

Guernica mestariteos katutaidekuvaelmana Calle Huerto del Condella

Räjähtävä härkä kuvaa tuhoamismotiivia ja edustaa todennäköisesti juuri fasismin hyökkäystä. Hevonen edustaa maalauksessa Guernican kansaa.

Maalausta kutsuttiin jopa viestiksi toiselta planeetalta, tuhon ja hävityksen monumentiksi sekä vihan ja kauhun huudoksi, jonka Picasson nerous oli vahvistanut moninkertaiseksi.

Picasson lausahduksia

Taide on valhe, joka auttaa meitä näkemään totuuden.

Oopiumin haju on vähiten typerä haju maailmassa.

Maalatessa täytyy toimia niin kuin elämässäkin, suoraviivaisesti.

Haluan elää köyhänä…..jolla on paljon rahaa.

Hän, joka luulee pystyvänsä, pystyy. Hän, joka ei luule pystyvänsä, ei pysty. Tämä on kiistämätön, armoton laki.

Minulta kului elinikä oppia maalaamaan kuin lapsi.

Avasiko taidevaellukseni Picasson maailmaa?

Picasso eli polttavien intohimojensa ohjaamaa elämää, joka ei sisältänyt juurikaan muuta kuin maalaamista, naisia, uusia ideoita. Hän oli ihminen, joka ei kyennyt rakastamaan, mutta oli valmis viettelemään. Picasso on sanonut: ”Saatan kuolla ilman, että olen koskaan rakastunut”.

Museokierroksilleni ”tykästyin” maalaukseen Corrida muerte del toreo,( v. 1933). Picasso liioittelee härkätaistelijan kuolemanhetkeen liittyvien värin käyttöä. Punainen viitta ja väri, merkitsevät kuolleen matadorin ruumiista virtaavaa verta. Yksinkertaisesti maalaus on vain mielestäni hyvä. Pelkistetyllä tyylillään se avasi minulle vähän Picasson maalausten avautumista.

Maalauksessa “Härkätaistelijan kuolema” härkä toimii miehisenä persoonana ja hevonen naisena. Picasso kuvaa näin sukupuolten iankaikkista yhteenottoa, taistelua miehen naisen välillä.

Corrida: muerte de el torero (1933)

Opintomatkani Picasson taidemaailmaan oli mahtava. Olisi ollut harmittava juttu, jos tämä olisi jäänyt tekemättä. Pablo Picasso on vaan niin espanjalainen juttu kuin olla ja voi.

Suosittelen Málagassa kierrosta Picasson elämän alkuvaiheille sekä hänen taiteensa jäljille. Tarvitaan vain aikaa, uteliaisuutta ja hyvät kengät Picasson jäljille johtavalle taidekierrokselle halki Malagan.

Picasso on sanonut: ”Taiteesta voi pitää eikä sitä aina tarvitse ymmärtää”. Hänen synnyinkoti ja Málagan Picasso-museosta ovat hienoja vierailukohteita.

Utelias mieli voi hyvin.

Teksti ® Jorma Ursin

Lähdeaineisto:

® Pablo Picasson maalaukset  (Pari ja Aignonin naiset) on esitetty blogissa sitaattioikeuksin, Fundación Picasso-säätiön ylläpitämä museon sekä Málagan Picasso-museon kuvauslupa.

® Jorma Ursin, muut kuvat.

Muu lähdeaineisto: Málagan Picasso ja Museo Casa Natal Picasso ja museoiden henkilökunta sekä näyttelyesitteet, National Geographic 10-osaisen tv-sarjan Genius: Picasso, Zimbio, Wikipedia, sekä kirjat: Picasso, nero ja paholainen (Stassinopoulos Huffington Arianna), Picasso, nuoruus ja vanhuus (Väinö Aaltosen museo 12.4.-16.7.2000), 1) Pariisin Picasso-museo vierailu Helsingissä 09-2009_01-2010, Tatjaana Koski